ماجراهای مرتضی و غول‌ها/ نگاهی به فیلم «بیست و یک روز بعد»

منتشر شده در 21 اسفند 1396
ماجراهای مرتضی و غول‌ها/ نگاهی به فیلم «بیست و یک روز بعد»

فیلم سینمایی «بیست و یک روز بعد» مبارزه قهرمانانه یک نوجوان با انبوهی از مشکلات را به تصویر می‌کشد.

نرجس علوی مقدم: نخستین ساخته محمدرضا خردمندان که محصول حوزه هنری است، به زودی روی آنتن تلویزیون می‌رود. «بیست و یک روز بعد» یک فیلم امروزی و مناسب حال نوجوانان و البته مخاطب بزرگسال است، امروزی به این معنا که درباره جامعه امروز و بخشی از اجتماع است. تقریبا صادق و بدون محافظه کاری درباره فقر و محرومیت یک قشر است. داشته های سینمای کانونی را به شکلی کامل تر و پخته تر استفاده کرده و خامدستی های آن نوع سینما را ندارد. فیلمی است با بازیگر و ساختاری حرفه ای. جهانی قابل باور دارد و شخصیت‌هایش گرم و تاثیرگذار از کار درآمده اند. مرتضی (مهدی قربانی) همان نوجوان جستجوگر سینمای کانونی است، اما تک بعدی نیست. او برای رسیدن به هدفش، میانبرهایی را می رود و کارهایی می کند که همه درست و قانونی نیست، این ها شخصیتش را باور پذیر و واقعی کرده. در عین حال که باهوش و تواناست، اصالت و شرافت دارد و با جان سختی می کوشد رویاهایش را به واقعیت تبدیل کند.

«بیست و یک روز بعد» با ترانه پر حس و حال مهدی یراحی و با بازی خوب مهدی قربانی، اثری به یادماندنی شده. از معدود فیلم‌های سینمای نوجوان که رابطه مادر و فرزندی و رابطه نوجوان و جامعه در آن خوب درآمده و واقعی است. فیلم برای خانواده‌ها و نوجوان‌ها پر از خاطره و نوستالژی است و برای آنهایی که عاشق سینما و قهرمان‌های قوی هستند، دوست داشتنی و شیرین. تماشای این فیلم در نوروز 97 می‌تواند یکی از خاطرات شیرین خانواده‌ها از این تعطیلات طولانی مدت باشد. «بیست و یک روز بعد» که در جشنواره فیلم های کودک و نوجوان اصفهان روی پرده رفته و جوایزی دریافت کرد، یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های سال 96 برای نوجوانان بود.