«مصادره» یک کمدی جذاب و سرحال

منتشر شده در 22 اسفند 1396
«مصادره» یک کمدی جذاب و سرحال

فیلم «مصادره» به کارگردانی مهران احمدی یک کمدی سرحال و بامزه است.

نرجس علوی مقدم: مهران احمدی بازیگری است که در نقش‌های طنز و جدی نمره قبولی گرفته. بازیگری صاحب دیدگاه و جهان بینی که معمولا انتخاب‌هایش قابل اعتنا بوده. هر چند مانند هر بازیگری در کارنامه‌اش نقاط ضعف هم داشته است. نخستین تجربه کارگردانی او، یک کمدی جذاب است با یک شخصیت اصلی که عطاران آن را بازی می‌کند و گاهی تداعی کننده ارژنگ در «نهنگ عنبر» است. فیلم «مصادره» انرژی و جذابیتش را از شوخی با عناصر و نشانه‌هایی می‌گیرد که برای بسیاری از ما آشناست. با دهه 50، با کافه‌ها، صمد بهرنگی، کمیته و ...مهاجرت.

شخصیت اصلی فیلم، ساده‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسد و این بلاهت چهل سال برایش دردسر درست می‌کند. فیلم بستر درستی برای استفاده از این بلاهت برای خلق کمدی فراهم می‌کند و تا انتها با همین شیوه پیش می‌رود و مخاطب را می‌خنداند. «مصادره» بیش از «نهنگ عنبر» در خلق فضایی باورپذیر از دهه 50 موفق است و در طراحی صحنه و لباس بیشتر از کمدی پرفروش سامان مقدم، خلاقانه و باسلیقه عمل می‌کند. استفاده از هادی کاظمی در نقشی جدی و خاص و همچنین انتخاب هوشمندانه هومن سیدی از امتیازهای فیلم است.

بازی‌ها قابل توجه است، به ویژه استفاده از بابک حمیدیان در نقشی منفی و فارغ از پرسونایی که بعد از «چ» برایش ساخته شده و یک سر خود را تکرار کرده است. استفاده درست از نریشن و موسیقی و خلق جذابیت از طریق فیلمبرداری در خارج از کشور، فیلم احمدی را به اثری جذاب تبدیل کرده است. «مصادره» احتمالا یکی از پرفروش‌های نوروز امسال است. فیلمی که با توجه به اقبالی که از «نهنگ عنبر» شده، حال و هوایی مشابه آن دارد، اما عمیق تر از آن است و بسیار با وسواس و هنرمندانه تر از آن ساخته شده است. نخستین تجربه مهران احمدی در کارگردانی نشان می‌دهد می‌توان به آینده کاری او در عرصه کارگردانی امیدوار بود. او سینما را می‌شناسد و به خوبی بین مظاهر و علایق جامعه ایرانی و آنچه از مفهوم سینما در ذهن داریم، پل می‌زند.