تماشاگر حرفه‌ای انیمیشن هستم/ باید تجربه کسب کنیم

منتشر شده در 20 فروردین 1397
تماشاگر حرفه‌ای انیمیشن هستم/ باید تجربه کسب کنیم

الناز نعمتی: «فیلشاه» دومین فیلم هادی محمدیان پس از انیمیشن موفق «شاهزاده روم» این روزها روی پرده است و فروش قابل توجهی داشته است. پخش این فیلم را موسسه فرهنگی بهمن سبز بر عهده دارد. با هادی محمدیان کارگردان «فیلشاه» درباره این فیلم و روند تولید آن، علاقه‌اش به دنیای انیمیشن و تجربه‌هایش صحبت کردیم.  

پیوند روایت فیلم با داستانی قرآنی ابتکاری جالب بود. ایده ابتدایی فیلم چطور به ذهن تان رسید؟

هادی محمدیان: برای ایده پردازی و ساخت قصه گروهی عمل می‌کنیم. پس از ساخت و اکران فیلم «شاهزاده روم» ایده ابتدایی این فیلم به ذهنمان رسید. حقیقت این است که در زمان ساخت فیلم «شاهزاده روم» اولویت اولمان مخاطب کودک نبود و در بازخوردهایی که در حین اکران فیلم داشتیم از ما خواسته شد تکلیف مخاطب فیلم بعدی روشن باشد و برای گروه سنی خاصی فیلم بسازیم. وقتی داستان فیلم «فیلشاه» مطرح شد قرار را بر این گذاشتیم که مخاطب این فیلم فقط مخاطب کودک و نوجوان بوده  و روایت فیلم کاملا کودکانه و فانتزی باشد. تصمیم بر آن شد داستان فیلم از زبان کودکان و برای کودکان روایت شود و به همین خاطر سراغ کاراکتر حیوانات رفتیم و دنیایی فانتزی ترسیم کردیم. همه سعی مان بر این بود که بتوانیم قصه و روایت را با فضای ذهنی کودکان مطابقت دهیم و به این روش آنها را به تماشای فیلم جذب کنیم. 

توجه به جزئیات در فیلم «فیلشاه» به نسبت فیلم اول تان خیلی بیشتر شده است. جزئیات جذاب در طراحی شخصیت ها، طراحی فضای فیلم، دیالوگ ها و حتی لباس ها و موهای شخصیت ها بیشتر شده است.

فیلمسازی عرصه تجربه کردن و آزمون و خطاست. ساخت فیلم «شاهزاده روم» و تجربیاتی که در مسیر ساخت و اکران این فیلم کسب کردیم به ما برای ساخت فیلم دوم بسیار کمک کرد. ما فیلم «شاهزاده روم» را در شهرهای مختلف و مخاطبانی از رده های سنی مختلف می دیدم. در حین تماشای فیلم با بچه ها و نوجوانان به بازخوردهای آنها در لحظات مختلف فیلم دقت می کردیم تا ببینیم بچه ها با چه بخش هایی بیشتر ارتباط برقرار می کنند و جذب چه چیزهایی می شوند. تا پیش از تجربه ساخت فیلم «شاهزاده روم» ما یعنی گروه سازنده صرفا در تلویزیون کار کرده بودیم و تجربه تماشای آثارمان را با مخاطب نداشتیم اما اکران های مردمی این فیلم به ما کمک کرد تا تجارب خوبی کسب کنیم. وقتی به نقاط قوت و ضعف فیلم «شاهزاده روم» پی بردیم و بازخوردهای مختلف را آنالیز کردیم از آنها در مسیر ساخت «فیلشاه» بهره گرفتیم.

در «فیلشاه» ما تیم سه نفره فیلمنامه نویسی داشتیم و گروهی چهار نفره از دوستان هنرپویا به عنوان شورا در کنار ما بودند. همچنین از دوستان و همکاران مان که سال هاست در سینما فعالیت می کنند مشاوره گرفتیم و سعی کردیم توجه مان همانطور که اشاره کردید در جزئیات بیشتر شود تا روی کیفیت فیلم هم از نظر محتوایی و داستانی و هم فنی تاثیر مثبت داشته باشد. بی شک اکران «فیلشاه» و تجربه تماشای این فیلم با مخاطبان نیز در کارهای بعدی مان اثرگذار خواهد بود و انشاالله در فیلم های بعدی بی نقص تر عمل خواهیم کرد. 

در «فیلشاه» بار کمدی قصه بیشتر از فیلم قبلی تان بود و کودکان نیز از فضای کمیک استقبال می کنند. البته بنظر من قصه ظرفیت بیشتری برای کمدی و شوخی داشت. بنظرم می توانید از همکارانی که در حیطه کمدی کار می کنند در فیلم های آتی تان استفاده کنید تا فضای فیلم شادتر شود. 

همانطور که اشاره کردم تجربه ها به ما کمک خواهند کرد. البته همه فیلم های انیمیشن کمدی نیستند و بار طنز به نوع روایت داستان بستگی دارد که در «فیلشاه» به ما اجازه بیشتری برای پرداخت کمدی داده نمی شد. فضای قصه تاریخی بود و به هرحال باید به یک سری موارد پیابند می‌ماندیم. اما بنا داریم در فیلم های آتی کمدی و موزیکال را تجربه کنیم. 

جایی خواندم برخی از بخش های فنی فیلم در اکراین تولید شده. چه بخش هایی از فیلم در این کشور تولید شد و چه محدودیت های فنی در کشور داریم که ناچار باید آثارمان را برای تکمیل شدن به کشورهای دیگر بفرستیم؟

مورد خاصی نبود. درواقع ما فقط از سخت افزارهای خارجی استفاده کردیم و مراحل فنی کار همه در ایران انجام شده است. برخی از بخش ها نیاز به سخت افزار دارند و این سخت افزارها را در ایران نداریم. ما در بخش پردازش سخت افزار دچار مشکل هستیم و این مشکل مختص ایران نیست چراکه ساخت انمیشن کاری بسیار پیشرفته است و به زیرساخت های قوی نیاز دارد و ما نیاز داریم در این بخش تقویت شویم. 

فکر می کنید درتوان و تخصص سینمای ما هست که آثاری تولید کنیم  که بتوانند از نظر فنی و جذابیت های محتوایی با انیمیشن های خارجی و پرطرفدار رقابت کند؟

بله حتما می توانیم. همین حالا هم این اتفاق تاحدی محقق شده است و «فیلشاه» قرار است اکران های خارجی داشته باشد که نشان از کیفیت خوب فیلم دارد. نمی خواهم بگویم همسطح انمیشن های خوب و با کیفت خارجی شده ایم اما می توانیم ادعا کنیم به سطح کیفیشان نزدیک شده ایم و اگر هنوز به آن سطح از کیفیت فنی و تصویری دست نیافته ایم به خاطر تجربه کمتر ماست. کمپانی های معتبر خارجی سال ها سابقه انیمیشین سازی دارند و سال ها تجربه و آزمون و خطا داشته اند و سالانه حتی تا صد فیلم تولید می‌کنند در حالی که ما در کشورمان هر دو سه سال یک انیمیشن تولید می کنیم و در ابتدای راه هستیم. تنها راه ما برای رسیدن به سطح مطلوب و جهانی کسب تجربه است چراکه از نظر فنی و نیروی انسانی متخصص چیزی از این کمپانی ها کم نداریم. 

خودتان چقدر اهل تماشای انیمیشن هستید؟

خیلی زیاد، تقریبا همه انیمیشین های خوبی که در دنیا و در کشور خودمان تولید می شوند را می‌بینم. هم علاقه‌مند به تماشای این آثار هستم و هم اقتضای شعلی ایجاب می کند که پیگیر این آثار باشم. اما واقعا فارغ از بخش تخصصی که باید با تماشای این فیلم ها نکات تازه‌ای بیاموزیم، از تماشای انیمیشن‌ها لذت می برم. 

تماشای این آثار چقدر در روند کاری تان موثر است؟

قطعا تاثیر گذار است. مبدا هنر انیمیشن خارج از ایران بوده و ما نیز سال‌های سال مخاطب انیمیشن های خارجی بودیم و طبعا از این آثار هم تاثیر گرفته و هم آموخته ایم. 

بازخوردها به «فیلشاه» تا به حال چطور بوده؟

در اکران های فیلم همراه با مخاطبان فیلم را تماشا می کنیم و خوشبختانه تابحال بازخوردها رضایت بخش بوده و بچه ها فیلم را دوست داشته اند. خوشحالیم فیلم مورد رضایت بچه ها بوده و در ایام نوروز از فیلم استقبال شده است. امیدواریم این حمایت ادامه دار باشد. بسیار مهم است بچه ها لذت تماشای فیلم در سینما را تجربه کنند چراکه اغلب عادت کرده اند در خانه کارتون ببیند و چندان تجربه تماشای انیمیشن در سالن سینما و با همسالان را نداشته اند. قطعا لذت تماشای فیلم در سالن سینما مطالبه گری کودکان را در پی خواهد داشت و این خواست و مطالبه باعث تولید آثار جدید خواهد شد. 

در مراسم افتتاحیه فیلم عنوان شد پروژه جدیدتان کلید خورده و مشغول ساخت فیلم جدید هستید. کمی  درباره این فیلم برایمان بگویید.

بله، سی درصد از فیلم جدیدمان انجام شده و در حال تولید هستیم. این فیلم درباره محیط زیست است و داستان در ایران رخ می‌دهد و برخلاف دو فیلم قبلی قصه آن حال و هوای امروزی دارد و در دهه نود می‌گذرد.