راه تازه برای فروش/ عکس یادگاری با سلبریتی‌ها

منتشر شده در 26 فروردین 1397
راه تازه برای فروش/ عکس یادگاری با سلبریتی‌ها

حضور چهره‌های سینمایی و ورزشی در اکران‌های مردمی به یک ابزار تبلیغاتی تبدیل شده است.

نرجس علوی مقدم:  بیش از یک سال اخیر بسیاری از تهیه‌کنندگان، پخش‌کننده‌ها و سینمادارها به برگزاری اکران‌های مردمی به عنوان یک اهرم تبلیغاتی جدی متوسل شده‌اند تا فروش فیلم ها را بیشتر کنند. در دهه 80 شمسی برگزاری اکران های افتتاحیه با حضور عوامل یک فیلم و تعدادی از خبرنگاران و منتقدان برگزار می شد تا آغاز نمایش عمومی یک فیلم به عنوان اتفاقی ویژه مورد توجه رسانه ای ها قرار بگیرد. این روزها با افزایش شبکه های اجتماعی و تاثیر آنها بر آرا و افکار مردم، اکران های مردمی بیشتر با محور و مرکزیت مردم یعنی مخاطبان واقعی فیلم ها برگزار می شود. سلبریتی‌ها یا چهره‌های محبوب سینما و تلویزیون همراه کارگردان به نقاط مختلف ایران می‌روند، برای هوادارنشان ابراز احساسات می‌کنند، گاهی بر حسب فضای جامعه اظهار نظر سیاسی دارند و با گرفتن انواع و اقسام سلفی ها سعی می‌کنند بر مخاطبان فیلم‌هایشان بیفزایند.

به نظر می رسد مردم به ویژه در شهرستان‌ها از این روند راضی هستند، دست کم در یکی دو سانس سالن‌ها مملو از جمعیت می شود و سینمادوستان به خاطر دیدن یک ستاره بلیت می خرند و به تماشای یک فیلم می‌نشینند. اما هنوز آمار و ارقام رسمی از موفقیت این اکران‌ها در درازمدت وجود ندارد. این سفرها هزینه‌هایی دارد و دستاوردهایی. با توجه به این که در کشور ما، هر کار آماری و پژوهشی به سختی اتفاق می افتد حتی پخش‌کننده ها و سینمادارها که متولی برگزاری این رویدادهای رنگارنگ هستند اطلاع دقیقی از موفقیت یا شکست این پروژه‌ها ندارند، با این حال به ویژه برای شهرستانی‌ها که از دیدن ستاره هایشان محرومند اکران های مردمی یک اتفاق دوست داشتنی است.

دست کم به خاطر دیدن بازیگرهای محبوبشان حاضرند بلیت بخرند و به فروش فیلم‌ها هم کمک کنند. اما باید یک نکته را در نظر گرفت، همان طور که پس از مدتی اکران های افتتاحیه کارکرد خود را از دست داد و فراموش شد، اکران‌های مردمی در صورتی که سود ده نباشند به زودی تعطیل می‌شوند در حالی که خط و ربط دادن به این اکران‌ها و استفاده درست از آنها می تواند نتایج بلند مدت داشته باشد، به عنوان مثال معرفی سینماها و پردیس‌های تازه‌ساز، جلب توجه عمومی مردم هر شهر به سنت فراموش شده سینما رفتن و جذب مشارکت عمومی برای بعضی کارهایی که در نهایت به نفع صنعت سینماداری است. پس حالا که بازار اکران‌های مردمی گرم است، باید به کسب نتیجه درازمدت از آن فکر کرد، صرف گرفتن سلفی با بازیگرها و یک سانس مملو از جمعیت به رونق سینمای ایران کمک نمی‌کند.