تکلیف اکران در ماه محرم/ جای خالی استراتژی کارآمد

منتشر شده در 9 شهریور 1398
تکلیف اکران در ماه محرم/ جای خالی استراتژی کارآمد

در حالی که تلویزیون سال‌هاست در زمینه ساخت برنامه مناسبتی فعال و پیشرو بوده، در سینما ایده‌ای برای اکران ماههای مذهبی وجود ندارد.

 

علی رضایی: در شبکه های مختلف تلویزیون بیش از بیست سال است که برنامه سازی مناسبتی وجود دارد. ایامی مانند ماه رمضان، محرم، شبهای قدر، دهه فجر و ... در کنداکتور پخش به طور ویژه دیده می شوند اما در سینما و در دوران مختلف مدیریتی هیچ دیدگاه مستمر، مدون و با برنامه ریزی دقیق و منظم درباره اکران های مذهبی وجود ندارد. با توجه به کاهش تولیدات سینمای ایران در حوزه آثار مذهبی، یا با مضمون دینی، فیلم‌های مناسب برای اکران در ماههای خاص کمتر شده اند. این آمار مدام رو به کاهش است، و تنها ایده برای مدیریت فصل اکران های مذهبی توقف نمایش گونه ای از فیلم های کمدی عامه پسند است.

 

شاید لازم باشد پس از سالها یک کارگروه حرفه‌ای، طرحی را آماده اجرا کند که یک بار برای همیشه مشکل اکران در ایام ویژه را حل کند. سینماداران در ایام عزاداری دچار ضرر مالی می شوند و چراغ سینماها در این روزها خاموش است. نمایش تعدادی فیلم بی مخاطب و کم مخاطب هم نه شان این ایام را به شکلی شایسته حفظ می کند، نه کمکی برای عرصه فرهنگ و هنر است. در سالهای اخیر، البته با تمهیدهایی که شورای صنفی نمایش داشته اکران بعضی فیلم ها در ایام عزاداری ادامه داشته، اگرچه فروش این آثار در این روزهای تعطیل و ایام سوگواری تغییر محسوسی نداشته اما این استراتژی نشان می دهد که می توان مانع از تعطیلی سینما به عنوان یک فضای فرهنگی شد. همان طور که از دهه 70 شمسی و با ساخت برنامه ها، سریال ها و مینی سریال های مذهبی و مناسبتی در ایام عزاداری محرم و شبهای غدر، صدا و سیما به یک رسانه قابل اعتماد و اعتنا برای اقشار مختلف حتی جامعه مذهبی و متدین تبدیل شد. به نظر می رسد با نزدیک شدن به ماه محرم امسال، هنوز هم برنامه اکران سینماها تغییر فاحش و مثبتی نداشته است. در حالی که هنوز مشکل فیلم «رستاخیز» (احمدرضا درویش) در اکران این ماه خالی است، نبود آثاری با درونمایه مذهبی و اخلاقی خودنمایی می کند.