سینمایی که تماشای «زندگی پی» را خاطره انگیز کرد

منتشر شده در 12 آبان 1394
سینمایی که تماشای «زندگی پی» را خاطره انگیز کرد

گاهی سینماها لذت تماشای یک فیلم را دو برابر می کنند. زندگی پی ساخته انگ لی، اثری است ویژه درباره طبیعت و رابطه پسری جوان با دنیای اطرافش، تماشای این فیلم در سینمایی که مجهز به استخر است تجربه ای ویژه بوده و خواندن این تجربه، برای سینمادوستان ایرانی خالی از لطف نیست.

زندگی پی،(Life of Pi)، محصول 2012، فیلمی داستانی و ماجراجویانه به کارگردانی انگ لی است که سه بعدی فیلمبرداری شده و از آکادمی اسکارهشتاد و پنجم جوایز بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌برداری، بهترین موسیقی متن و بهترین جلوه‌های ویژه را دریافت کرده است. این فیلم از رمانی به همین نام نوشته ی یان مارتل، نویسنده ی کانادایی، اقتباس شده است. داستان فیلم درباره ی زندگی پسری ۱۶ ساله به نام پی (برگرفته از کلمه ی پیسین فرانسه (Piscine)، به معنای استخر) است. او از سانحه ی غرق شدن کشتی نجات می‌یابد و مجبور می شود همراه یک ببر بنگال در یک قایق سفرش در اقیانوس آرام را به انجام برساند. داستان این اکران خاص و به یاد ماندنی از همین جا شروع می شود...

استخرمجموعه ورزشی پایرون (Pailleron) در منطقه ی 19 پاریس، میزبان ِعجیبِ پیش نمایش این فیلم برای مطبوعات در همان سال بود. در واقع تماشاچیان که غافلگیر شده بودند، 127 دقیقه با جلیقه نجات و عینک سه بعدی برای تماشای فیلم در قایق نشستند!

تماشاچیان پس از ورود به ورزشگاه انگاراز پاریس خارج شده بودند: نورپردازی سرخ و آبی، فرش قرمزی با نیلوفرهای آبی و راهنمایان ِ ساری پوش همگی فضایی خاص و فکرشده خلق کرده بود. وقتی که در نهایت به استخر سرپوشیده ی این ورزشگاه قدیمی وارد شدند، محلی که پیشتر برای برگزاری مسابقات ورزشی می شناختند، منظره ای متفاوت انتظار شان را می کشید: بیست و شش قایق مجهز به کوسن هایی برای راحت نشستن و عینک های سه بعدی و جلیقه ی نجات!

تماشاچیان با حرکاتی آکروباتیک روی صندلی خود قرار می گرفتند یا در واقع سوار می شدند. قایق ها با طنابی به هم متصل شده بودند و افراد برای رسیدن به قایق آخر باید از قایقی به قایق دیگر می رفتند. و اما داستان فیلم: خانواده‌ای به خاطر شرایط نامناسب مالی مجبور به فروش باغ وحش خود درهند می‌شوند و به همراه حیوانات باغ وحش، سفردریایی خود به مقصد کانادا را  آغاز می کنند. اما در راه کشتی شان غرق می‌شود و از این خانواده فقط پسری زنده می‌ماند که روی قایقی به همراه یک ببر درنده خو گیر افتاده است.

شاید تماشای ابتدای فیلم در قایق نه تنها خاص نبود بلکه نا راحت هم به نظر می رسید، اما وقتی سفر قهرمان داستان در اقیانوس آرام شروع می شد، تماشاچیِ این اکران  کم نظیر خود را همسفر او می دید. تجربه ی سه بعدی طوفان ها و باران های اقیانوسی به همراه نورپردازی و تنها نشستن در قایق همچون پی و ببر وحشی کاری می کرد که علاوه بر حس کردن فیلم با تمام وجود، خاطره ی این نمایش هرگز از یاد نرود.